Op de dagbesteding in Purmerend werken deelnemers aan de JetBot AI Kit, een kleine robot die grote mogelijkheden biedt als het gaat om leren en ontdekken. Maar wat is de JetBot AI eigenlijk, en waarom is dit project zo waardevol voor de deelnemers van onze IT-dagbesteding? Patrick begeleidt het project op de dagbesteding en vertelt waarom de JetBot een mooie en nuttige aanvulling is voor de dagbesteding.
De JetBot AI, wat is het?
De JetBot AI Kit, ontwikkeld door WaveShare, is een bouwkit voor een klein, robotachtig apparaat met wieltjes. Het project maakt deel uit van ons bredere doel om deelnemers niet alleen te leren programmeren, maar ook om te laten zien hoe hun code toe kunnen passen op fysieke systemen. Dit betekent dat de software die deelnemers maken niet alleen op een computerscherm blijft, maar daadwerkelijk de tastbare wereld in beweging brengt. Dit spreekt extra tot de verbeelding, zeker als je denkt aan het laten bewegen van een robot.
Wat de JetBot zo interessant maakt, is dat het gebruikmaakt van AI en robots – technologieën die een steeds grotere rol spelen in onze maatschappij. Deelnemers leren bijvoorbeeld hoe ze een robot kunnen programmeren om te rijden, obstakels te vermijden of zelfs objecten te herkennen via een camera. Dit biedt niet alleen een speelse introductie tot de wereld van AI en robotica, maar geeft deelnemers ook de kans om vaardigheden te ontwikkelen die in de toekomst erg waardevol kunnen zijn.
Wat zijn embedded systemen?
Een belangrijk onderdeel van de JetBot AI Kit is het gebruik van embedded systemen. Embedded systemen zijn in feite computers, maar niet in de traditionele zin zoals je die misschien kent. Denk bijvoorbeeld aan de computer in een magnetron of een koffiezetapparaat – dat zijn allemaal voorbeelden van embedded systemen. Deze kleine computers voeren specifieke taken uit en zijn cruciaal in ons dagelijks leven, vaak zonder dat we ons daar bewust van zijn.
Het programmeren van de JetBot AI raakt aan het functioneren van deze embedded systemen. Deelnemers krijgen daarmee de kans om te begrijpen hoe apparaten om hen heen functioneren. Dit helpt hen om niet alleen gebruikers van technologie te zijn, maar ook inzicht te krijgen in de werking ervan – alsof je niet alleen leert autorijden, maar ook een beetje begrijpt hoe de motor werkt.
Vaardigheden ontwikkelen met de JetBot
Het JetBot-project biedt meer dan alleen het leren van programmeren. Het helpt deelnemers om vaardigheden te ontwikkelen die toepasbaar zijn in diverse contexten, zoals probleemoplossend denken, creatief ontwerpen, en samenwerken. Veel van onze deelnemers beginnen hun programmeerreis met het bouwen van websites. Hoewel dat een waardevolle vaardigheid is, wilden we hen ook kennis laten maken met wat meer klassieke vormen van programmeren en hardware-integratie.
Het programmeren van een robot vraagt om een andere manier van denken dan het maken van websites. Het gaat hier niet alleen om wat er op een scherm gebeurt, maar ook om de uiteindelijke fysieke acties. Bijvoorbeeld: een robot moet kunnen rijden, obstakels detecteren en reageren op zijn omgeving. Dit betekent dat de deelnemers leren om software te ontwikkelen die betrouwbaar moet samenwerken met hardware. Deze ervaring helpt hen om over een basis te beschikken voor de toekomst, waarin veel vraag zal zijn naar mensen die niet alleen software kunnen maken, maar ook begrijpen hoe deze software functioneert in een fysieke context.
Uitdagingen en het plezier van samenwerken
Het werken met de JetBot heeft ook laten zien dat technologische projecten niet zonder uitdagingen komen. Een van de obstakels die de deelnemers tegenkwamen, was bijvoorbeeld het updaten van de software op de JetBot. Bij de eerste installatie bleek dat de voorgeïnstalleerde software verouderd was, en het upgraden naar de nieuwste versie kostte meer tijd dan verwacht. Maar ook dit soort uitdagingen zijn een belangrijk onderdeel van het leerproces. Deelnemers leren zo namelijk ook om te gaan met tegenslagen en problemen op te lossen die zich gaandeweg voordoen.
Patrick ziet ook dat het plezier van deelnemers in het project van belang is om de interesse verder aan te wakkeren. Zo raakte een van de deelnemers, die ervaring had in het maken van websites, meteen gefascineerd door de JetBot. De kennis van deze deelnemer werd daardoor verder uitgebreid.
Van bouwkits naar eigen ontwerpen
Een van de toekomstplannen voor ons JetBot-project is om de stap te maken van het werken met voorgebouwde kits naar het ontwerpen van onze eigen robotonderdelen. Door de onderdelen zelf te ontwerpen en te bouwen, krijgen de deelnemers ook een nog beter inzicht in het gehele ontwikkelproces. Je kunt hier denken aan het ontwerpen en maken van printplaten, begeleid door Sander Hopman op de dagbesteding in Alkmaar. Maar ook aan het vervaardigen van onderdelen met CNC-machines en 3D-printers. Het zelf bouwen van onderdelen kan daarnaast een extra gevoel van trots en voldoening geven wanneer het eindresultaat er eenmaal is.
Bovendien kunnen deelnemers hierdoor de robots meer naar hun eigen hand zetten. Op de huidige JetBot is bijvoorbeeld al een LiDAR geplaatst, waarmee objecten en de afstand tot deze objecten worden gescand. Het robotje botst dus nergens tegenaan. En wie weet gaat ooit bijvoorbeeld een robotarm tot de mogelijkheden horen.
Eerste stap naar de wereld van robotica
Het JetBot AI-project is een prachtige manier om onze deelnemers kennis te laten maken met de wereld van robotica en AI. Het biedt een laagdrempelige manier om te leren hoe software en hardware met elkaar samenwerken, en hoe je met een relatief eenvoudige robot toch veel kunt leren over technologie. Het belangrijkste doel is om de deelnemers hun blik te verbreden, hen iets nieuws te laten ontdekken, en vooral om hen plezier te laten hebben in het leren.
Patrick hoopt dat dit project deelnemers inspireert om door te gaan met technologie, om nieuwsgierig te blijven, en om uiteindelijk misschien zelfs een bijdrage te leveren aan de toekomst van IT en robotica. Want of ze nu verder willen met AI, embedded systemen, of iets heel anders – het belangrijkste is dat ze met enthousiasme en zelfvertrouwen de volgende stap kunnen zetten.