De printplaten van Sander Hopman

Talenten en interesses komen uiteindelijk altijd weer bovendrijven. Zeker bij Sander Hopman is dat het geval. Via een re-integratietraject is hij technisch begeleider bij de dagbesteding van Helden in IT en hij ontwierp, tekende en maakte zelf printplaten. Daarmee kun je zo ongeveer elke machine aansturen. Het is de aanzet tot nieuwe projecten bij de dagbesteding, waarbij mensen met printplaten verschillende apparaten gaan maken. En dan kan Sander over dit alles ook nog eens heel goed vertellen.

Wie is Sander, wat is zijn rol bij de dagbesteding en waarom maakte hij printplaten?

Bij de dagbesteding van Helden in IT helpt Sander sinds oktober 2022 bij alle technische zaken waar de deelnemers mee bezig zijn. Sander is in zowel programmeren als hardware prima thuis. Bovendien vindt hij het mooi dat hij als begeleider met techniek bezig kan zijn en daarnaast mensen verder kan helpen.

Als we het hebben over het maken printplaten: Sander deed dit al tijdens zijn werk in Noorwegen, destijds om andere printplaten te kunnen testen, voor ze in de apparaten werden gezet waarvoor ze bestemd waren. Per slot van rekening wil je zeker weten of alles op deze printplaten wel goed vastzit, dus goed is gesoldeerd, en of de printplaten wel werken.

Maar zelfs daarvoor was hij hobbymatig al bezig met het maken van printplaatjes, puur handmatig. Met een stift tekende hij de banen, waarna hij de printplaat in een bakje met etsmiddel legde. Zo bleven uiteindelijk alleen de getekende banen over.

Wat is een printplaat en… wat kun je ermee?

Een printplaat, ook wel Printed Circuit Board (PCB), is in feite een van de schakels binnen het functioneren van een elektronisch apparaat. De printplaat stuurt een bepaalde functie van het apparaat aan, door middel van componenten die op de printplaat zijn aangebracht. Deze componenten zijn op de printplaat via koperbanen, ook wel ‘sporen’, met elkaar verbonden.

Printplaten kun je gebruiken voor Arduino: een platform met bijbehorende software, bedoeld voor het programmeren van microcontrollers. Een microcontroller is een soort simpele minicomputer, waarmee vele soorten elektronische apparaten worden aangestuurd. En ook een microcontroller maakt gebruik van printplaten.

Arduino levert zelf kant-en-klare microcontrollers en ook printplaten zijn kant-en-klaar leverbaar, compleet met componenten. Maar Sander vindt het mooiste van bezig zijn met printplaten juist om zélf alles te bedenken, te ontwerpen en in elkaar te knutselen en dan te zien dat het echt werkt zoals je het had bedacht.

De printplaat die Sander voor de dagbesteding ontwikkelde, zal gebruikt worden voor iets nogal specifieks: een virtuele flipperkast. Het idee kwam van Dave, directeur en coach bij Helden in IT. De mensen van de dagbesteding gaan er zelf de elektronica voor in elkaar zetten, de printplaten maken en het programmeerwerk ervoor doen.

Hoe Sander zijn printplaten ontwikkelde

Dus hoe maakte Sander voor de dagbesteding zijn flipperkast-printplaten? Hiervoor gebruikte hij het programma Fusion 360, een uitgebreid technisch 3D-tekenprogramma. Dit programma is geschikt voor het tot in detail uittekenen van allerhande technische voorwerpen; denk aan een auto-onderdeel zoals een draagarm. En dat niet alleen: vervolgens kun je zelfs ook nog de werking en zwakke plekken van het onderdeel in het programma simuleren.

3D-model van een printplaat voor de dagbesteding
3D-ontwerp voor het Helden in IT-printplaatje

Dit geavanceerde programma gebruikte Sander om de printplaten in te ontwerpen. Eerst tekende hij een elektronica-schema, waarin alle componenten met elkaar verbonden werden. Daarna bepaalde hij de exacte grootte van de printplaat en zette de componenten op de juiste plek. Vervolgens tekende hij alle koperbanen tussen de componenten. Om het helemaal af te maken, gebruikte hij een bestand van het Helden in IT-logo in zijn ontwerp. Van het geheel liet hij het programma een 3D-tekening genereren, om een realistische indruk te krijgen.

Het bestand met zijn ontwerp stuurde hij naar een bedrijf dat het printplaatje helemaal volgens het ontwerp fabriceert en… voilà. Enkele weken later had Sander de door hem ontworpen printplaatjes in de post. Mét Helden in IT-logo. Zelf heeft hij er toen de componenten nog op gesoldeerd.

Het maken van printplaten: wat de deelnemers van de dagbesteding eraan hebben

Het zien terugkeren van zijn eigen ontwerp als een professionele, bruikbare printplaat: het geeft Sander veel zelfvertrouwen. Printplaten ontwerpen en maken deed hij in het verleden al, nu ziet hij dat hij dit nog steeds kan. Bovendien heeft hij zich een voor hem nog onbekend programma eigen weten te maken, wat hem weer nieuwe kennis heeft opgeleverd.

Ontwerpen verbindingen op de Helden in IT-printplaat voor de dagbesteding

Daarnaast vindt Sander het ontzettend leuk om al deze kennis over te dragen aan de kandidaten van de dagbesteding. Binnen de dagbesteding is inmiddels een Arduino-groep gestart, met mensen die zelf apparaten gaan bouwen. De flipperkast is daar een eerste voorbeeld van. Maar denk ook aan het bouwen van een robotje. Daar komt nog bij dat de eerste mensen van de dagbesteding hun Fusion 360-cursus al hebben afgerond.

Het idee is dat mensen, naast het achter hun scherm programmeren, ook met iets tastbaars bezig zijn. Want zoals we allemaal weten: diversiteit in je bezigheden kan stimulerend werken en je horizon verbreden. Wie zal zeggen wat voor moois er allemaal nog gaat ontstaan bij onze Helden!

Vragen of opmerkingen?